French term meaning "deceive the eye," applied to images so realistic that they may fool the viewer into thinking that the represented objects, scenes, textures, or points of view are real rather than images. The term is generally used to refer to Western art, generally to two-dimensional art or bas-relief. It was seen in ancient Greek art, refined by the ancient Romans, and was popular in the Renaissance and later in Europe and America. Effects include painted textures of wood or marble on walls or columns, realistic portrayals of views framed by painted faux windows, false frames from which the contents of a still life or portrait appear to extend into the viewer's space, and depictions of shelves or cupboards with various articles seen through half-open doors. In the late 20th century, the exteriors of entire buildings have been painted in trompe l'oeil.
Source: Art & Architecture Thesaurus
http://vocab.getty.edu/page/aat/300056506
Termo francês que significa "enganar os olhos", aplicado a imagens tão realistas que podem levar o observador a pensar que os objetos, cenas, texturas ou pontos de vista representados são reais e não imagens. O termo é geralmente usado para se referir à arte ocidental, geralmente à arte bidimensional ou baixo-relevo. Foi visto na arte grega antiga, refinado pelos antigos romanos e foi popular na Renascença e mais tarde na Europa e na América. Os efeitos incluem texturas pintadas de madeira ou mármore em paredes ou colunas, retratos realistas de vistas emolduradas por janelas falsas pintadas, molduras falsas a partir das quais o conteúdo de uma natureza-morta ou retrato parece se estender para o espaço do observador e representações de prateleiras ou armários com vários artigos vistos através de portas entreabertas. No final do século 20, o exterior de edifícios inteiros foi pintado em trompe l'oeil.
Fonte: AAT